Tuesday

Cerita Sedih Aidiladha

Pengenalan
nama saya Nais. Sebut betul betul "niceeee...". Saya anak yatim. Bukan Nais bin Yatim. Ibu saya meninggal dua tahun lepas. Masa itu banjir. Ibu mati lemas. Saya sangat sedih kerana saya sangat sayangkan ibu saya yang merupakan ibu tunggal. Sejak itu, saya dijaga oleh Atok. Saya sayangkan Atok. Hampir setiap hari, Atok akan bawa saya pergi makan. Mula mula saya pelik, kenapa tiap tiap hari mesti makan luar. Kenapa Atok tak pernah masakkan untuk saya? Tapi lama kelamaan, pertanyaan tersebut tenggelam bersama kasih sayang Atok yang dalam. Atok walaupun sudah tua, kudratnya seperti naga. Membanting tenaga demi mencari sesuap nasi. Mengganda usaha demi menjaga diri saya dan Atok sendiri.

perkembangan,
lusa dah nak raya. Saya happy gila sebab nak raya dengan Atok. Kesian Atok. Anak beliau ada yang jadi engineer, ada yang jadi lawyer, ada yang jadi player. Tapi tak ada sorang pun yang balik. Yang bongsu plak jadi kutu. Lari pergi Kolumpo pastu hantar poskad cakap dia duduk Melbourne. Faking betul. Nasib baik ada saya. Ada la juga Atok teman. Saya punyalah suka nak raya, habis satu kampung saya canang lusa nak raya. Tapi saya tak faham bila Jo dengan Meon sound saya sebab bising. Jo dengan Meon macam tak suka pula nak raya. Boleh pula nak ugut ugut saya nak pukul,bakar dan buang abu saya dalam sungai. Saya tak banyak kawan. Jo dengan Meon je nak cakap dengan saya. Orang lain dalam kampung nie semua tengok saya sebelah mata. Kadang kadang saya jalan tepi jalan pun kena hon kuat kuat. Tengah jalan apatah lagi. Rasa macam orang kampung benci saya.

Klimaks,
ok esok dah nak raya. Hati saya ni makin gembira tak terkata. Tak sabar nak makan sedap sedap esok. Tetapi sesuatu terjadi tengahari tadi. Sewaktu saya tengah makan, ada seorang kawan Atok datang melawat. Atok bersembang dengan lelaki tersebut. Mungkin Atok tak sedar, tapi saya dengar segala segalanya. Air mata saya mengalir tumpah ke pipi. Esok nak raya. Kenapa Atok buat macam nie dekat Nais? Kenapa Atok? Nais sayangkan Atok. Kenapa perlu Atok pisahkan Nais dengan Atok. Malangnya itu semua monolog dalaman saya. Saya lari dari rumah. Saya sedih dengan Atok. Saya lari ke tepi sungai tempat saya dan ibu selalu bersama dulu. Di tepi sungai itu, saya luahkan segala galanya..

"saya rindu ibuuuu!!"

Penyelesaian,
Atok datang maghrib tadi, Atok tahu tempat kesukaan saya. Atok cuba memujuk saya pulang. Namun saya bertegas untuk kekal di mana saya berada. Nais bencikan Atok! Atok tak sayang Nais! Sunyi sebentar. Lalu Atok usap kepala Nais. Atok cakap,

"esok Hari Raya Korban. Atok pun kena buat pengorbanan. Atok sayang Nais. Ikutlah cakap Atok Nais. Nais nak masuk syurga kan?"

Saya mengalirkan air mata lagi. Dan demi kasih dan sayang saya kepada Atok yang sangat dalam. Saya turutkan kata Atok... Sekarang, sayup sayup kedengaran orang bertakbir daripada surau. Orang baru lepas sembahyang raya. Saya tahu saya terpaksa berpisah dengan Atok. OmaiGod, rasa macam ada rama rama dalam perut. Takut, tapi saya nak masuk syurga. Selamat tinggal Atok, Nais sayang ibu, Nais sayang Atok juga! Nais nak duduk dengan Atok! Nais sayang Atok sangat!

Penutup.
Saya tamatkan kisah saya disini. Saya nak pembaca sebarkan cerita saya sebagai pedoman. Sayangi lah orang yang menjaga kita. Saya masuk syurga :) Oh, sebelum saya lupa, tajuk cerita saya adalah "Saya Seekor Lembu".


36 comments:

m!sZ zAL!nA said...

hahahhaha... sedey tol crita. neway, slamat ari raya :)

zOuL_iMMe said...

selamat ari rayaaa juga misz zalina...hehe

dina said...

nice ..
selamat hari raya haji zoul zombie
daging lembu jgn ambil lebih

Azureen said...

sob..sob...aku pernah nangis kot tengok lembu kena korban T.T cerita kau best, zoul :) selamat hari raya haji...

Azureen said...

sob..sob...aku pernah nangis kot tengok lembu kena korban T.T cerita kau best, zoul :) selamat hari raya haji...

zOuL_iMMe said...

dina,
selamat ari raya..misteri betul kau..komen xde link...

zOuL_iMMe said...

zureen,
hehe...lembu lembu tu masuk syurga..jgn sedih..isk..

dina said...

haha ,
eh jap2 lagu kat post hari tu aku dah boleh nyanyi ,
aku dengar adik aku nyanyi .
aku ingat kau komposernya tu pasal hr tu nyanyi xbunyi2 . opss

zOuL_iMMe said...

hahaha...sial...
turun la raya umah ako weh... ako tgk ayam teringat ko..tgk lembu teringat ajis, tengok kambing teringat cbibi, tengok unta teringat ruby, tengok babi teringat rashid.

dina said...

sial la rashid babi . seronok ah dia xkena sembelih . aku memang nk dtg ruma kau zoul , tp tulah tiket bus habis . xde luck . raya haji tahun depan ah

zOuL_iMMe said...

senget...ako betul betul nie..ko nak sume penginapan ditanggung.. nak tido dalam kete kenari pink pun xpe...baru la mcm dulu2 kan..haha

dina said...

xkelakar beb .
xnak aku naik 'pink2 carer' tu ! da cerai talak empat kena kawen cina buta dulu baru boleh rujuk semula (eh ade ke talak empat?)

zOuL_iMMe said...

talak sampai 5 lah..haha ko neyh..dah la..ako baru nak tulis pasal kenangan kenangan tu sume..kalo ko camnie xde feel ah nak tulis...

dina said...

hehe . ada bau2 rindu ah .
tulis la tulis la .
cik cloud9 dina sudi membacanya . winkwinkwink "." haha

zOuL_iMMe said...

hahaha...pergi ah kau dgn rh kau tuh...dlm blog cite sal dy je..sal ako ke..rashid ke...xde pun..isk3

+dieabella+ said...

ceh..br nak tacing..reka sndri ke?kretip gle...=)

zOuL_iMMe said...

hahaha...ha ah..reka sendiri...

nina syakina said...

hihi... haah laa...
tapi nina punya pendek jekk...
just nina bagi ucpan jer..
hihi... otak kita sama kot...
two thumbs up!! ngee

zOuL_iMMe said...

haha...nie versi cerita panjang..

biskut said...

ala..jangan sedih-sedih k.selamat bercuti n salam iduladha

zOuL_iMMe said...

hehe...xbaca ea...hik3

Budak Kuat Nanges said...

haha..kalau zmn sekolah rendah dlu cikgu suruh buat essay "aku seekor lembu" boleh la kot cerita ni.

btw, slmt hari raya aidiladha

zOuL_iMMe said...

hehehe.....
selamat hari raya BKN! dan BKM juga..hhe

bainun said...

haha . meleleeh aku bace cerita kau :p .

zOuL_iMMe said...

hehe...ko nie...ade gak perasaan ea..hahaha

kiterkitikitu said...

baru je tadi jiran sebelah dok ketuk2 pintu antor daging qurban :)

zOuL_iMMe said...

hehehe..jiran sebelah mana nie????

Rainbow said...

ampun zombie...semalam xsempat mintak maaf..

ampun gak kat lembu yg masuk syurga tuu

Rainbow said...

ampun zombie...semalam xsempat mintak maaf..

ampun gak kat lembu yg masuk syurga tuu

zOuL_iMMe said...

hehe...tiada maaf bagi mu! hahaha

..yuni.. said...

hadoiii...'sedihnyerr'

zOuL_iMMe said...

hehe...lama tak datang sini an...sedih ah..T__T

..yuni.. said...

helloooo....aq dtg hari2 okeh..hari yang ada entry baru aje lah..
then i berangkat...tak mahu la mencemar duli mengomen...

zOuL_iMMe said...

hahaha...
ampun tuanku....on la ym ke, skype ke....

MrShah53 said...

hensem giler lembu tuh.haha

zOuL_iMMe said...

haha...tau xpe...nama pun niceeee