Sunday

Soalan untuk Jam Pasir

Duduk dekat Shah Alam ni memang senang nak jumpa kawan kawan lama. Malam tu dah janji nak dinner dengan member dekat Bara.

Waktu aku datang, Jon dengan Abe dah sampai. Nampak Jon tengah pegang jam pasir sebesar botol air mineral 600 ml.

Aku duduk, order nescafe. Lepas itu aku tanya.

"ni berapa minit ni?" sambil pegang jam pasir.

"sejam" jawab Jon ringkas.

Abe garu kepala.

" kenapa semua orang tahu nak tanya apa bila tengok benda ni. Aku tak tahu pun, tadi ada orang tanya berapa jam, lepas tu kau tanya berapa minit. Kenapa aku tak tahu pun apa benda ni?" kata Abe tak puas hati.

Aku dan Jon hanya mampu ketawa. Abe ni walaupun cemerlang akademik, pengetahuan amnya lemah. Aku rasa kalau tanya dia perdana menteri Malaysia sekarang pun dia mesti jawab Najib. Padahal jawapan betulnya Rosmah.

" tak apa, kita tunggu Lan, tengok apa benda dia nak tanya bila tengok benda ni. Kalau dia tak tanya dia satu geng dengan kau la Abe. haha" aku cuba menenangkan hati Abe.

Lepas lima minit, Lan datang, order air duduk. Belek jam pasir atas meja. Muka aku, Jon dan Abe masing masing curious soalan apa Lan nak tanya. Lepas seminit Lan tanya,

"ini pasir daripada mana ni?"

10 comments:

NALQAH said...

asl plak rosmah?
btw,kelakar lh kwn ko

Shafiza said...

Perdana Menteri Rosmah? Ok i get it zoul...hehe..

Bagus kwn ko yg Lan tu tanye pasir dr mane..berfikiran jauh.. ;p

zoul zombie said...

kenapa rosmah? fikir fikir kan ye nalqah...:)

zoul zombie said...

shafiza,
tahniah kerana berjaya faham.

nanad said...

oo rosmah..baru tau..hehe

zoul zombie said...

hehe. kan kan kan

~Anis Aisyah~ said...

tetibe ak blur.. =="

zoul zombie said...

anis, ko boleh kawan dengan Abe anis. haha

Dark Half said...

soalan Lan tu ada 2 makna..keh keh keh

zoul zombie said...

haha. cuba cerita apa maknanya?