Friday

Pari pari susu pekat manis.

Atoknya nak minum teh, terpaksa la neneknya bancuhkan. Masuk dapur neneknya tengok susu dalam peti ais dah habis. Neneknya ambil tin baru, ketuk ketuk dengan pisau.

pap!

Satu lubang terbuka lepas neneknya ketuk belakang pisau. Sewaktu hendak menuang susu pekat manis ke dalam cawan tiba tiba, secara magisnya tin susu pekat manis tersebut berasap ungu. Lalu keluarlah seekor pari pari comel dengan kepak cantik yang diperbuat daripada susu pekat manis berterbangan mengelilingi neneknya

Sambil bernyanyi, si pari pari menerangkan pada neneknya yang dia terperangkap dalam tin susu tersebut sewaktu sedang bermain main di kilang susu nun jauh di utara kampung. Adalah dalam lima purnama dia bermaustatin dalam tin susu tersebut sampai telah bersebati tubuh badannya dengan susu pekat manis. Jadi disebabkan neneknya telah membebaskan pari pari, maka berhak lah neneknya sekeluarga mendapat satu permintaan khas sebagai ganjaran. Minta lah apa sahaja.

Neneknya angkat jari tengah dan mengatakan farkyew kepada pari pari tersebut. Kata neneknya, sepatutnya keluar jin, bukan pari pari. Pari pari cuma tersenyum, katanya jin sekarang sudah pupus, banyak yang berlakon iklan tv. Minta lah cepat, nanti terlambat.

Selepas menarik nafas tiga kali, neneknya mohon pari pari jadi susu pekat manis kembali.

 "aku nak buat teh pun tak senang"

8 comments:

Rara. said...

hahaha, gila gangster nenek ni :)

intan.maisarah said...

rasa nk cubit2 pari pari

Chuu Muqhlis said...

ape ke malang pari2 tu jmpe ngn nenek cmni

Dee's Crayon said...

mcm nenk wa je..keh2

Nucleo's girls... said...

haha..caya la nek!!!!

eiffel said...

farkyew!!!oh, mengata nenek ye!

al-jambz said...

cilakak.

kiwi said...

hah? hahaha