Wednesday

Dugaan untuk orang orang yang suka bangun pagi macam gua.

Sebagai seorang kutu yang berwawasan, gua memang bangun awal pagi pagi. Biasanya aktiviti pertama gua sebelum mandi, gua akan up satu status dekat facebook supaya masyarakat tahu gua dah bangun. Lepas mandi gua akan ke depan cermin memuji ciptaan Ilahi. Ini penting untuk kekalkan gua punya self esteem yang tinggi. Lepas tu baru gua akan keluar beli sarapan.

Macam biasa, gua malas pergi jauh, gua akan beli nasi lemak yang jiran gua jual. Nasi lemak ayam campur bilis goreng dengan telur rebus. Gua memang sengaja suruh makcik tu letak ayam yang bahagian bertulang untuk asah gigi. Duduk dekat meja gua buka tv channel Animal Planet. Memang dah kegemaran gua tengok cerita binatang sambil makan ni, dia akan buat gua bersyukur jadi manusia moden, tak payah nak pergi memburu ke, buat strategi ke, menyamar celah rumput ke.

Mata ke tv, tangan gua mula buka bungkusan nasi lemak. Gua picit ayam sikit nak makan dengan nasi. Tiba tiba gua dengar bunyi orang menjerit,

"aaaaaaaaa sakit!"

kalau jantung gua ada airbag, mungkin itu waktu yang sesuai untuk dia mengembung. Celaka punya terkejut. Gua tengok dalam nasi lemak, dan sekali lagi gua terkejut. Ini memang solid punya terkejut. Benda yang gua cuba cubit tadi, berbentuk seorang gadis kecil sebesar ketulan ayam biasa dalam nasi lemak tengah cekak pinggang berdiri di tengah tengah nasi lemak sambil memandang ke arah gua. Satu lagi yang gua terkejut, gadis ni bogel! First time gua tengok ada nasi lemak dalam nasi lemak. Makanya sebagai seorang lelaki budiman, gua palingkan muka sambil meminta gadis tersebut menutup apa yang patut. Lepas dia tutup badannya dengan daun pisang nasi lemak, gua tenung gadis itu. Kagum dan keliru, perempuan ni jin ke syaitan.

Gadis itu, dengan linangan air mata, menceritakan yang dia merupakan makhluk Tuhan spesies manusia kecil dan tinggal di tempat terpencil yang jarang jarang didatangi manusia biasa. Tapi suatu hari, dia tersesat, dan terjumpa dengan jiran gua sewaktu aktiviti jungle tracking kawasan rukun tetangga. Malang seribu kali malang, dia diculik dan dipaksa untuk menjadi buruh nasi lemak di rumah jiran gua. Dia juga dipaksa untuk mendedahkan resipi nasi lemak kaum manusia kecil yang sedap lagi menggiurkan. Dan pagi tadi, dia menyelit ke dalam bungkusan nasi lemak untuk melarikan diri. Sebak aku dengar cerita gadis itu. Memandang wajahnya yang lembut, aku jadi lemah. Tambahan mendengar rayuan dia supaya dikembalikan ke hutan.

Gua keliru. Apakah ini dugaan Tuhan pada kutu macam gua yang selalu bangun awal pagi ni? Akhirnya gua faham. Tuhan sebenarnya sengaja menghantar gadis ini untuk menguji nafsu gua. Dan ya, gua akhirnya kalah dengan nafsu.

Menggantikan ketulan ayam yang tiada dalam nasi lemak, gua telan gadis itu sekali dengan nasik.

Sunday

Sizuka, gadis jepun dalam bas RapidKL yang sebenarnya merupakan seorang pencuri.

Dalam bas itu, mata aku tak lepas memandang seorang gadis putih dengan wajah asia memakai baju dan skirt sepasang berwarna merah jambu. Aku hampir pasti gadis itu kacukan jepun. Duduk tersenyum memandang pemandangan di luar bas, mungkin terfikir satu kenangan yang melucukan dalam bait bait indah kehidupannya. Entah kenapa, gadis itu terus aku namakan Sizuka, sempena dengan watak kartun Doraemon yang comel dan ayu. Dan keayuan gadis itu jelas di bawah sinaran matahari yang masuk melalui tingkap luas bas ini.Setiap kali bas singgah di mana mana perhentian, aku jadi berdebar debar memikirkan yang sebentar lagi Sizuka akan bangun dan pergi meninggalkan aku yang masih belum puas merenung wajah ayunya. Dan tak lama, cuma beberapa saat sahaja selepas aku mengambil keputusan untuk menegur Sizuka, dia pantas bangun memicit loceng. Aku tersentak. Cuma mampu melihat Sizuka melangkah hingga ke pintu bas. Sayu. Tiba tiba Sizuka berhenti melangkah, berpatah balik dan berjalan ke arah aku. Dia keluarkan sebuah alat yang kelihatan seperti pembaris daripada beg Gucci putih dan bisikkan pada aku,

"ini pembaris ajaib. Saya akan gunakannya untuk ambil sesuatu daripada awak"

dia tunduk, goreskan pembaris tadi pada dada aku, keluarkan hati dan membelahnya separuh. Separuh dia ambil, dan separuh lagi dia letakkan semula. Dia cuma tersenyum dan terus berlalu pergi.

Aku cuma mampu melihat, sama seperti mula mula tadi. Cuma kali ini dengan harapan dia akan kembali berpatah balik seperti pemergiannya yang pertama. Tapi telahan aku salah.

Bas terus bergerak perlahan lahan meninggalkan Sizuka di perhentian, bersama sama beg Gucci putih miliknya, dan separuh hati milik aku

Friday

Kerja sekolah kena hantar esok bertajuk Kucing Saya.


Minggu lepas dalam bosan bosan, ada kucing datang rumah. Minta dimanja dan diberi makan. Entah kenapa, walaupun kucing itu tidak secomel kucing kucing yang dijadikan profile picture facebook gadis gadis manja, aku jatuh kasih pada kucing itu. Terus aku beri makan dan aku mandikan. Kucing ni jantan sejati, tapi bila mandi menjerit macam bapuk lorong.

Aku tak perlu fikir panjang untuk namakan dia. Disebabkan warnanya cuma dua, bertompok tompok hitam dan putih serta punyai muka pan asian, aku namakan kucing itu Woi. Senang nak panggil.

Woi!

esoknya kucing tu hilang. Lepas tu dia datang balik, makan dan kemudiannya hilang. Sampai lah malam tadi, aku rindukan Woi. Tadi dalam pukul 3 pagi, ada bunyi kucing dekat luar rumah. Terus aku jengah keluar, buka pintu mencari arah bunyi. Ada, dia ada bawah kereta.

aku pun panggil nama dia.

Woi!

dia bangun, tengok muka aku. Aku jerkah lagi.

Woi!!!

tak tunggu lama, dia lari keluar rumah.

Thursday

Pementasan: Ini Jen Jenal Cakap

PEMAIN WATAK

JENJEN
SARAH
SERBANITAS

Pentas diterangkan dengan perlahan lahan dengan lampu utama fokus pada tengah tengah pentas menyuluh seorang pemain yang memainkan watak Jenjen. Dia yang duduk tegak diatas sebuah sofa empuk berwarna merah, kelihatan resah dengan kedua dua tangan digenggam.


JENJEN

Assalammualaikum dan salam sejahtera kepada dik dik nun, kak kak nam mulut puaka yang dirahmati Tuhan sekalian.

Nama mak Jenjen! e taling tau bukan e pepet. Jenjen. Kelas kan nama mak? Nama gagah mak Jeneral Jenal, bekas komando tentera darat diraja Malaysia. Haaa gitu, jangan ingat mak lembut lembut ni kerja mekap artis, mak lagi jantan daripada uols nok.

haaaa mesti otak uols dah fikir macam macam kan? Mak jadi lembut ni bukan sebab mak kecewa dengan perempuan ke, bukan sebab hidup dengan keluarga penuh perempuan ke, tapi ini semua kurniaan Tuhan. Very the salah konsep uols ni. Lembut lembut mak ni pun, mak hensem la juga nak banding dengan mat rempit, budak shuffle, budak skateboard, abang burger dan lain lain lagi lelaki yang kononnya sejati, tapi lagi loser daripada pondan.

Sini noks, rapat sikit mak nak cerita. Mak nak cerita pasal fag hag mak ni nama Sarah. Dia ni perempuan tipikal melayu biasa, kulit sawa matang, pinggang ramping dan pinggul pula, haaa situ mantap. Tapi tak boleh la lawan punggung mak femfuan chanteks ni, kalau lelaki lain tengok fap fap fap melancap dalam tandas awam. Ok mak cerita pasal Sarah balik, uols terangsang pula dengar pasal badan anggun mak ni kan. Sarah ni rakan sekolah mak dulu dulu. Sekarang dia kerja sekali dengan mak, share partner buka butik dekat Bangsar. Dia ni selalu sangat nak nasihat mak, supaya jadi lelaki sejati. Mak ingat dia jeles akan kecantikan mak ni. Kecantikan adalah hak milik setiap insan, mana boleh halang!

Lampu pentas digelapkan. Lampu di bahagian kiri pentas menyala kelihatan seorang gadis ayu berbaju kurung hijau.

SARAH

Saya Sarah, partner merangkap kawan baik Jeneral. Saya sebenarnya dah mula sayangkan Jeneral sebab dia terlalu baik dan banyak bantu saya dan keluarga. Jeneral ni sebenarnya kacak orangnya. Saya nak ubah Jeneral jadi lelaki gagah balik.

Lampu digelapkan. Lampu tengah diterangkan kembali.

JENJEN

Mak ni bukan tak nak berubah noks. Dalam hati ni ada juga naluri keibuan mak fikir pasal Tuhan. Tapi setiap kali ada mak nak berubah, mak pakai macam lelaki atau mak pergi masjid, haaaa mula la mulut mulut puaka serbanitas yang bertugas jaga tepi kain mak ni berbunyi

Daripada tepi pentas, suara pemain watak serbanitas kedengaran.

SERBANITAS

Hoi pondan, kejadah apa kau masuk masjid. Hormat la sikit kami ni orang islam!

JENJEN

Mak pun islam noks, masa bila mak murtad. Babi sangat la nak kapirkan mak yang bertakwa ni!

SERBANITAS

Woi bapuk, lelaki lembut macam kau mana layak jadi islam. islam ni suci! Kau tu confirm la masuk neraka, nabi tak mengaku umat!

JENJEN

Ni yang mak murka ni. Kau tu confirm syurga ke woi! Mak pun suci lagi tahu! dara lagi ni tak macam adinda evans. Perempuan tulen tapi tak ada dara. Dah la muka bapuk Chow Kit!

Huh. Ok noks. Sebab itu lah mak malas nak pergi masjid minta tolong orang orang alim ni. Pesen yakin sangat masuk syurga. Dapat sijil separa tuhan daftar orang masuk neraka. Mak nak minta tolong, bimbing mak ni ke jalan yang benar. Lagi satu, kot kot la dalam tu ada abang ustaz macam Ustaz Amirul yang very the extremely handsome tu uols, haaaa mak pakai tudung labuh pergi mengorat. haaa boleh?

tapi one fine day kan, mak dapat kesedaran nak jadi lelaki sejati balik

Lagu Sejati - Wings berkumandang. Pemain Watak Jenjen menyanyikannya dengan suara garau lelaki.

haaaa gituuu. boleh? mesti uols nak tahu kan macam mana mak dapat kesedaran nak jadi gagah balik ni? Adalah hari tu, Sarah datang masuk office mak cakap yang ramai orang mengumpat, caci maki mak dekat butik. Sebagai seorang ratu cantik tak rasmi, mak memang biasa dengan semua tu, orang dengki kan. Tapi Sarah ni tak biasa, dia menangis noks! Dia cakap yang dia sayangkan mak, dia tak tahan dengar orang caci maki mak macam tu.

Uolsssssss, mak masa tu terharu sangat sangat. Bergenang air mata mak tengok dia menangis sebab mak. Sepanjang hidup mak, memang tak ada orang pernah peduli pasal mak. Keluarga pun buang mak, kawan kawan pun tak peduli, suami pun tak ada, opss. Jadi mak ni bila tengok Sarah mak rasa sebak bila tahu ada orang sayang mak macam tu. Mak masa tu rasa nak peluk Sarah tenangkan dia, tapi mana boleh! Sarah tu perempuan, mak perempuan, nanti jadi lesbian pulerrrr. Mak pegang tangan Sarah, mak cakap dekat dia, kalau kita hidup dengar cakap cakap orang, sebelum akil baligh lagi kita dah meninggal.

Malam tu mak tak nyenyak tidur fikir pasal diri mak ni. Mak fikir pasal Sarah. Mak fikir pasal mati. Tiba tiba tengah mak fikir tu dah azan Subuh. Haaa cliche tak cliche la cerita mak ni, azan subuh mak terus insaf.

Lepas tu mak terus balik kampung. Mak jumpa parent mak, mak peluk cium, mak minta maaf. Mak cakap dekat parent mak, yang mak dah insaf. Mak dah nak jadi lelaki balik, tapi of course lah tak boleh terus berubah kan. Slow slow la kak nam. Tapi yang paling penting, yang buat parent mak lompat bintang empat belas kali tanpa henti bila mak cakap yang mak, nak masuk meminang Sarah. haaaa boleh?

tatacahaya bertukar.

noks semua, mak nak buat pengumuman. Mak dah kahwin dengan Sarah. Sarah pun cintakan mak setulus hati. Ni Mak tengah tunggu anak sulung mak lahir ni. Tak sabar rasa nak tengok rupa sperma mak yang membesar. Lembut lembut mak ni pun, mak subur okeyyhhhhh.

haaaa boleh?

Lampu pentas digelapkan perlahan lahan. Kedengaran tangisan bayi yang baru lahir berserta suara suara Jenjen, Sarah dan Serbanitas yang mengucapkan Alhamdullilah.

Monday

Gambit yang bangang.

Gambit dan Gambut adalah dua adik beradik yang ceria dan comel. Gambit walaupun abang, tapi tak matang dan bangang. Manakala Gambut pula suka berimaginasi dan bermain dengan abangnya.

Pada suatu hari yang dingin, Gambit dan Gambut ditinggalkan berdua di rumah. Bergembiralah Gambit dan Gambut bermain dan menyelerakkan segala isi rumah. Tiba tiba, Gambut mendapat idea untuk bermain permainan superhero. Gambut memberitahu Gambit yang dia mahu menjadi Superman! Gambit sangat teruja dengan cadangan itu lalu terus setuju tanpa selang sesaat pun.

Jadi Gambit ikat adiknya Gambut tangan dan mulut. Gambit buat alasan itu adalah untuk mengawal kuasa sakti adiwira Gambut yang bakal terkeluar nanti. Gambit buka baju Gambut. Gambit ambil pisau di dapur dan toreh belakang bahu adiknya, kiri sampai kanan. Meraunglah Gambut kesakitan. Gambit tidak peduli lalu mengambil kain pelekat ayahnya yang berwarna merah cerah dan mula menjahit kain tersebut di belakang badan adiknya. Lalu seluar adiknya pula dilondehkan. Melihat adiknya memakai seluar dalam putih, terus sahaja Gambit toreh keliling pinggang Gambut. Darah yang mengalir terus sahaja menjadikan seluar dalam putih tadi menjadi merah darah. Gambit tersenyum puas. Transformasi manusia ke adiwira adiknya sudah berjaya. Kini dia dah jadi abang kepada seorang superhero!

Ikatan tadi dibuka. Gambut makin lemah. Gambit papah Gambut ke tingkap rumah flat 30 tingkat mereka dan sandarkannya disitu.

"cakap up up and away cepat! lepas tu adik boleh terbang" Gambit pujuk Gambut. Namun Gambut terlalu lemah untuk membalasnya.

"ooo. boleh cakap dalam hati ea? betul lah, yang penting niat, ye tak?" Gambit dirikan adiknya di tingkap dan tolak. Ya Gambit tolak adiknya ke luar tingkap.

Gambit tengok bawah, adiknya melayang.

tingkat 25

tingkat 15

tingkat 5

dan splash!!!

Gambit gosok gosok mata. Garu kepala. Kemudian Gambit pegang pegang dinding rumah dengan tangan. Dirasanya dengan tapak tangan dan pejam. Gambit tumbuk dinding.

" babi! siapa buat rumah flat guna batu kripton ni!"

Sunday

Sepetang bersama satu tin Coke dan segelas limau ais.

Aku duduk teguk racun dan dia minum air flora. Tak penting siapa dia atau jantina apakah yang dia punyai. Yang tegak aku dan yang condong dia. Sekarang masa kami berbual.

"Kau tahu tak stress? stress yang kalau kau boleh jual dengan timbang kilo boleh buat kau jadi jutawan dan bikin filem pecah panggung."

"Bro, semua orang stress. Dan aku percaya yang makcik yang hantar air tadi pun stress bila kau minta Coke dengan ais berbentuk empat segi."

"Aku pula percaya yang pengurusan stress itu satu skill yang perlu ada untuk seorang tukang ambik/hantar order macam makcik tadi."

"Habis kau? jadah apa pelajar universiti tak tahu urus stress. Itu satu kebodohan dan aku tahu kau faham apa yang aku maksudkan."

"Kau cakap senang. Kau punyai stress berbeza. Aku tak tahu macam mana atau bila aku punya pemikiran akan mencapai target harapan perempuan tua itu. Sikit sikit 'Tertiary education guys!' "

"Oh pensyarah kau tu? Obses dengan pensyarah? wah, pengganti baru untuk nescafe."

"Nescafe aku gantikan dengan Horlick. Harga sama, rasa pun lebih kurang serupa. Lagipun beza dengan Nescafe, Horlick buat kau tidur nyenyak malam malam tahu. Dan pensyarah itu pula aku tidak obses, cuma aku seorang pelajar tipikal yang ingin dipuji pensyarah atau tutor. Bunyi macam psiko tapi percayalah aku normal, lebih normal daripada makcik tadi."

"Pakai legging dengan baju kurung itu sememangnya normal untuk makcik tukang ambik/order di kawasan urban macam ni. Hmmm. Kau boleh buat punya. Kau kan bukan lelaki biasa. *saat ini dia mengeluarkan sebatang rokok Winston Light. Rokok dinyalakan."

"Kau tak faham. Pemikiran aku jagung hijau manakala pemikiran pensyarah itu pula pop corn. Dua entiti sama dengan tahap masak dan ranum berbeza macam mana aku boleh capai itu sekarang?"

"Kau terlalu fikirkan target pensyarah. Target diri kau?"

"K."

Perbualan berakhir.

*Winston Light dia tinggal separuh dan dia campakkan ke gelas air. Makcik tukang ambik/hantar order jeling daripada kaunter. Waktu bayar, aku bayar seringgit sahaja, 50 sen tadi aku tolak sebab permintaan aku tak dipenuhi, aku mahukan ais berbentuk empat segi!