Wednesday

Kartun Keji #1





Sunday

Sepatutnya gua klik maybe.



"sahaja aku puasa esok hari kerana terklik attending event ajak puasa dekat facebook"


Saturday

Poseur

Gua boleh pulak lupa nak update blog pasal perhimpunan BERSIH. Kira loser la gua ni ye dak?

Friday

28 Hari : Jurnal Rock N Roll

Aku baca buku ini buat kali ke berapa ntah tadi. Sengaja, walaupun buku ini telah pun aku khatam pada hari pertama aku beli dulu. Siapa yang dah baca ini boleh tahu yang sebenarnya buku ini sepatutnya bertajuk 28 Hari : Jurnal Ditinggalkan Makwe Rock N Roll. Berkali kali dalam buku ini Jayzuan cerita dia kena tinggal dengan makwe. Tapi tak hairan lah, sebab hidup dia penuh dengan makwe yang lawa lawa. Tak percaya sila baca dan senaraikan semua makwe yang dia jumpa. Tak adanya yang tak lawa.

Buat aku terfikir, dalam hidup kita tak boleh pilih orang yang kita suka sahaja untuk berada di sekeliling. Bila pemain watak hidup dipilih, kita akan menjangkakan yang mereka akan ikut skrip kita. Dan bila sebaliknya berlaku kita akan rasa kecewa yang teramat teruk. Macam Jayzuan. Teruk sampai jadi gila main gitar dekat Gelanggang Seni KB. Tapi kembara dia memang Rock N Roll. Memang buat kau sangsi, yang betul ke mamat ni tak ada duit boleh pergi mengembara satu semenanjung? Apa gila? Tapi last last memang kena percaya, sebab dia memang miskin dan tak reti malu. Harap ada makwe kaya boleh pergi pinang dia cepat cepat. Kalau boleh sebelum buku 28 Hari : Jurnal Anak Teruna Tua keluar tak lama lagi.

satu lagi baca buku ni macam tonton rancangan Jalan Jalan Cari Makan 10 episod berturut turut. Dan Jayzuan ni memang macam hos rancangan tersebut, makan tak bayar ; member belanja. Aku harap aku dirahmati dengan member yang sejati macam tu. Cuma yang syaitannya bila baca buku ni boleh rasa macam dengar orang bisik dekat telinga "keluarlah daripada rumah, pergi lah mengembara". Begitulah dasyatnya penangan syaitan rock n roll ini.

dan jadah apanya aku buat review buku lama Jayzuan pagi pagi buta ni walaupun dah keluar buku baru bertajuk Anarki di Kuala Lumpur? ha, itu lah aku cakap tadi,

syaitan.

Wednesday

Maisarah gadis comel yang tidak dapat tidur malam akibat berdendam.

Malam itu Maisarah pandang langit. Gelap, sunyi, sejuk tapi meriah dengan bintang bintang yang bertukar warna hampir setiap saat. Tapi tak satu pun daripada warna warna tersebut dapat membahagiakan, walau bintang tersebut bertukar warna menjadi merah jambu kesukaannya. Dalam hati Maisarah penuh dendam.

Dia tahu, ketika ini, lelaki yang telah menghancurkan hatinya sedang tidur nyenyak nun jauh di hujung dunia sana di dalam bilik sejuk berhawa dingin. Lena sampai tak sedar seekor nyamuk telah pun kenyang menghisap darah di betis dan seekor lagi sedang menunggu giliran. Maisarah tak puas hati.

Maisarah seluk poket kanan, ambil gelang getah, pejam mata dan berdoa.
Tuhan, kalau Tuhan sayangkan Maisarah, Tuhan tolonglah penuhi hajat Maisarah supaya malam ini Maisarah dapat tidur nyenyak juga.
Buka saja mata, Maisarah senyum, pandang atas, target dan melepaskan gelang getah ke arah satu bintang berwarna oren.

piu!

Gelang getah kena bintang oren, bintang oren jatuh tepat atas rumah lelaki yang menghancurkan hati Maisarah.

Tuesday

Mckucing

Aku cuma perlu mengambil masa 10 saat selepas aku gigit burger itu, untuk tahu yang itu adalah burger kucing. Bayangkan waktu dimana sepatutnya rasa daging ayam bersama sedikit rasa pedas sos cili dan lada hitam ditambah rasa masam mayonis yang boleh buat kau orgasm macam tonton porno; kau rasa bulu. Ada bulu pada lidah dan lelangit yang buat aku rasa seperti ada karpet mini dihamparkan terbalik dalam mulut. Itu celaka nombor satu. Celaka nombor dua berlaku bila aku jumpa loceng kecil celah celah sayur dalam roti burger.

tak tunggu lama, aku hidupkan enjin kereta Kelisa, dan aku tuju ke kedai burger tadi. Aku pandu laju laju sampai langgar dua tiga ekor kucing jiran sebagai tanda protes. Sampai sahaja kedai burger aku lihat ada seorang tua memakai kopiah putih dengan baju melayu hijau bersama isterinya yang memakai jubah hitam bersama jilbab bagi melindungi mukanya daripada lelaki ajnabi. Ketika itu mereka berdua sedang menyembelih seekor kucing parsi berwarna kelabu dengan rantai leher yang tertulis Kiki. Aku syak Kiki itu nama kucing, bukannya tuan. Mana ada lelaki nama kiki, dan perempuan bernama kiki biasanya gedik malah tidak berminat membela kucing parsi melainkan cuma tahu bersolek dan menggatal dengan lelaki.

Aku ambil keputusan untuk balik rumah sambung makan burger. Tak kan lah aku nak merungut makan burger yang dibuat daripada seekor kucing Parsi comel yang berharga ratusan ringgit tapi aku dapat beli dengan harga RM 2 sahaja. Murah gila babi kot.

dapat free gift loceng lagi tau!

Saturday

Kucing Hitam Sarah


Sarah antara budak paling comel dalam kalangan gadis gadis muda pelajar tahun dua Sekolah Rendah Kebangsaan Marco Pollo. Kecomelan dan keayuan Sarah sering dicemburui oleh teman teman sekelasnya yang kurang comel ataupun tidak comel langsung. Ini menyebabkan Sarah tidak ada kawan dan kesunyian. Nak cari pakwe rasa macam kecil lagi, dada pun sama rata dengan member lelaki dalam kelas. Tapi Amran si Ketua Darjah yang gemuk tu macam dah ada tetek sikit. Hik hik hik. Sarah gelak dalam hati.

Esoknya, Sarah jumpa kucing dekat kantin sekolah. Kucing hitam dengan mata kuning bersinar. Bersih. Sarah belai kucing tu. Sisa nasi lemak sardin yang tak habis, Sarah sedekahkan pada kucing hitam. Masa itu juga Sarah pasang niat nak bawa balik bela, boleh buat kawan. Lagi pun kucing ni ustazah cakap haiwan kesayangan nabi. Siapa bela dapat pahala, dapat pahala Sarah boleh masuk syurga. Dalam syurga boleh kawan dengan bidadari banyak sangat. Mama lah kata. Takkan mama nak tipu Sarah. Tipu dapat dosa, dapat dosa masuk neraka. Ini Papa pula cakap. Kalau dia pun tipu Sarah pun tak tahu nak percaya cakap siapa dah.

Tiba tiba kawan Sarah datang. Rokiah namanya, antara pesaing Sarah dalam mendapat tempat no satu dalam kelas dan dalam hati Cikgu Daniel, cikgu praktikal yang selalu masuk kelas pakai tie dengan kemeja.

Rokiah cakap pada Sarah, bela kucing hitam boleh bawa sial. Sarah bangkang, Sarah cakap Rokiah cemburu. Tapi Rokiah cakap mana ada! Dia cakap benda betul. Lepas tu Sarah tulis guna jari dekat dekat dada Rokiah. Alif lam lam ha, tipu dosa, masuk neraka. Rokiah cakap sumpah. Mak dia cakap bela kucing hitam ni bawa sial. Dia boleh tukar jadi jin. Jin tu buruk, lagi buruk daripada muka Cikgu Arif, cikgu disiplin sekolah. Sarah takut, dan kemudian dia putus asa untuk bela kucing hitam tu. Dia lepaskan kucing hitam, lepas tu terus masuk kelas menangis.

Seminggu selepas itu, Sarah pergi rumah Rokiah nak pinjam buku teks matematik, Sarah tak dapat buku teks lagi sebab dia budak baru. Sampai je rumah Rokiah, Sarah nampak Rokiah tengah ketawa. Riang sambil main main dengan kucing hitam yang Sarah jumpa dekat kantin. Rokiah peluk kucing tu sambil cakap hitam itu menawan. Kan Rain?

Sarah lari balik rumah sambil menangis. Esok Sarah tak pergi sekolah, kerja rumah matematik tak siap.