Friday

Pari pari susu pekat manis.

Atoknya nak minum teh, terpaksa la neneknya bancuhkan. Masuk dapur neneknya tengok susu dalam peti ais dah habis. Neneknya ambil tin baru, ketuk ketuk dengan pisau.

pap!

Satu lubang terbuka lepas neneknya ketuk belakang pisau. Sewaktu hendak menuang susu pekat manis ke dalam cawan tiba tiba, secara magisnya tin susu pekat manis tersebut berasap ungu. Lalu keluarlah seekor pari pari comel dengan kepak cantik yang diperbuat daripada susu pekat manis berterbangan mengelilingi neneknya

Sambil bernyanyi, si pari pari menerangkan pada neneknya yang dia terperangkap dalam tin susu tersebut sewaktu sedang bermain main di kilang susu nun jauh di utara kampung. Adalah dalam lima purnama dia bermaustatin dalam tin susu tersebut sampai telah bersebati tubuh badannya dengan susu pekat manis. Jadi disebabkan neneknya telah membebaskan pari pari, maka berhak lah neneknya sekeluarga mendapat satu permintaan khas sebagai ganjaran. Minta lah apa sahaja.

Neneknya angkat jari tengah dan mengatakan farkyew kepada pari pari tersebut. Kata neneknya, sepatutnya keluar jin, bukan pari pari. Pari pari cuma tersenyum, katanya jin sekarang sudah pupus, banyak yang berlakon iklan tv. Minta lah cepat, nanti terlambat.

Selepas menarik nafas tiga kali, neneknya mohon pari pari jadi susu pekat manis kembali.

 "aku nak buat teh pun tak senang"

Sunday

Robokop

Gua bangun saja pagi pagi tadi terus pasang niat sahaja aku jadi Robokop sehari di bulan syawal kerana bosan. Dalam miliseken momen selepas niat tersebut selesai dilafazkan tiba tiba badan bertukar menjadi besi berkilau. Dan secara automatik juga kepala gua dilengkapi helmet bertenaga solar dengan beberapa fungsi khas yang hebat seperti kipas kepala dalaman, kaca mata hitam penghadang angin dan juga penapis mulut yang membolehkan gua bernafas dalam air. Gua juga percaya sebagai seorang Robokop, gua punya kekuatan menyamai 13 buah kereta kebal milik kerajaan Amerika Syarikat.

Bertunjangkan kekuatan yang gua ada, dengan konfidennya gua pergi rempuh Balai Polis Arau tengah hari tadi. Tiga buah waja polis parking depan balai meletup serentak. Dikatakan kawasan bandar diraja Arau terputus bekalan elektrik. Burung burung hijrah juga mengambil keputusan untuk tidak singgah di Perlis. Gua kopak sikit pintu balai nampak seorang pakcik polis tengah sibuk main facebook guna komputer riba. Tak habis habis dengan riba, bisik hati gua. Sebagai seorang muslim yang dilahirkan untuk menjadi Robokop, gua mulakan perbualan dengan salam. Terus straight to the point gua cakap dekat pakcik polis tu, gua ni komunis.

Tapi pakcik polis tu garu kepala. Dia tanya gua ni ahli PAS ke? Gua jawab bukan. DAP? bukan juga. Mesti PKR ni kata pakcik polis itu sambil angkat jari telujuk goyang goyang depan muka gua. Gua cakap bukan juga. Muka pakcik polis itu berkerut kerut.

"Tak lawan kerajaan bukan komunis dik" kata pakcik polis tersebut sebelum kembali sambung main facebook.