Saturday

Kalau sedap, cakap onom nom nom!


Ada seorang budak lelaki duduk atas kerusi kayu bawah pokok. Di kepalanya ada topi beruang warna coklat yang dibutang ke bawah leher. Kontra dengan suasana meriah kanak kanak girang bermain buaian dan jongkang jongket di taman permainan berhampiran, wajahnya muram, mulutnya mencebik membentuk huruf U terbalik. 

Kemudian ada seorang budak perempuan berambut pendek paras leher, pakai dress kuning paras lutut dengan vektor berbentuk love di di bajunya. Di atas kepala, ada topi panda yang juga dibutang ke bawah leher. 

Budak perempuan pakai topi panda cakap hei, kita pun beruang juga! Budak lelaki pandang muka budak perempuan pakai topi panda dan mendengus. Katanya, tu panda, bukan beruang, kita sorang sorang je beruang dalam dunia ni. Habis saja ayat kita sorang sorang je beruang dalam dunia ni, terus air mata budak lelaki jatuh ke pipi dan mengalir ke bawah leher. Mula mula payah juga la air mata tu nak mengalir ke bawah sebab pipi budak lelaki tu gemuk, tapi lepas budak lelaki tu miringkan kepala dia sikit, air mata tu jatuh lah. 

Budak perempuan pakai topi panda pun cakap, alololo. Kenapa ni? Cuba awak cerita, kita bercakap beruang to beruang. 

Budak lelaki bertopi beruang pun apabila diasak dengan kepercayaan pada budak perempuan bertopi panda yang hadir tiba tiba, ambil keputusan untuk bercerita. Katanya kini dia sorang sorang beruang dalam dunia. Orang lain, termasuk keluarganya sendiri tidak merestui keberuangannya. Malah kata mereka, jadi beruang tidak kaya. Tapi kenapa kena kejar kaya kalau kita lebih senang dapat bahagia? Sekali lagi air matanya mengalir ke pipi dan selepas kepalanya dimiringkan sedikit, air mata tu jatuh lah.

Budak perempuan tadi tersenyum kecil, menampakkan gigi taringnya yang comel disisi bibir. Tangannya diletakkan di pipi budak lelaki tadi sebelum dia dengan suara kecilnya berkata, mana ada awak beruang sorang sorang, eh sorang sorang beruang dekat dunia ni. Saya ada, panda pun, menurut channel Animal Planet yang saya tengok di rumah, adalah seekor beruang juga. Malah saya diancam kepupusan! Jangan risau, saya ada. Kita boleh jadi beruang sama sama, dan bahagia sama sama. Nak jadi kaya pun boleh kalau kita mahu.

Budak lelaki yang tadi bersedih tiba tiba rasa tenang. Air matanya yang bertakung kering sendiri dan bibirnya yang tadi berbentuk U terbalik kini dah mula nak jadi U yang normal sikit sikit. Tangan budak perempuan itu beserta kata katanya benar benar melenyapkan perasaan sedih tadi. 

Tangan awak gebu macam roti, kata budak lelaki. Gebu macam roti yang betul betul roti. Katanya lagi. Budak perempuan mengangguk dan menyambung, memang roti pun! Makan lah, nanti awak boleh kuat dan jadi beruang paling bahagia dalam dunia.

Aum! Kata budak lelaki tadi, berpura pura menggigit tangan budak perempuan. Saya nak makan roti ni, jadi kuat dan boleh lindungi awak dari diancam kepupusan. Saya akan tumbuk kepupusan tu kalau dia kacau awak. Kemudian kita boleh jadi sepasang beruang paling bahagia dalam dunia!

Budak perempuan mengangguk laju. Dia tanya, sedap tak? Giliran budak lelaki angguk laju laju. Budak perempuan cakap, kalau sedap cakaplah onom nom nom. 

Budak lelaki bertopi beruang warna coklat yang dibutangkan ke bawah leher tadi pun tersengih sengih nampak gigi. lalu mengangkat penumbuk ke udara dan berkata,

onom nom nom!